image

Er du en typisk Natteravn?

Vi er alltid på utkikk etter nye mennesker som har lyst til å bli med i Natteravnene. Man kan også være med å gå Natteravn uten og være medlem. Hvis du kjenner deg igjen i noen av punktene nedenfor, er det akkurat deg vi vil ha med!
  • Mellom 18-80 år?

  • Trives blant mennesker

  • Du har et positivt menneskesyn

  • Du har det som kalles sunn fornuft

  • Du liker frisk luft og synes mosjon er greit

Oslo Sentrum

Natteravnene Oslo sentrum er første registrerte natteravngruppe som hadde sin første vandring natt til 1. mai 1990. Natteravngruppen arrangerer vandringer hver fredag og lørdag utenom enkelte skoleferier. I tillegg til sentrumsvandringer har natteravngruppen vandringer under Norway Cup.

Natteravngruppen har egen twitterkonto @sentrumsravnene. Kontoen administreres hovedsaklig av vandringsansvarlig under vandringene.

Praktisk Informasjon om vandring i Oslo sentrum

Oppmøte
Praktisk gjennomføring
Fokusområder
Parkeringsmuligheter og hjemreise
Påmelding
Hva trenger du på vandring?
  • • Sted: Natteravnenes lokaler i Storgata 28, inngang Lybekkergata

    • Oppmøtetidspunkt: Klokken 21:30

    • Ved forsinkelser eller du ikke finner frem: Ring vandringsansvarlig på telefon 414 79 330


    Vandringer hver fredag og lørdag utenom jul-, påske, og sommerferie. Det er ingen
    obligatorisk påmelding. Vandringspåminnelse for både fredag og lørdag blir sendt ut hver
    uke. Gi beskjed til vandring@natteravnene.no dersom du ønsker å komme på denne
    maillisten. Vandringene utføres i tråd med Natteravnenes formål og intensjoner. Alle vandrere bes gjøre seg kjent med disse.

  • Hver vandring har en vandringsansvarlig som tar imot alle vandrere, deler inn i grupper og som har ansvar for gjennomføring av hele vandringen. Ved oppmøte skriver alle vandrere seg inn i oppmøteloggen og velger om man ønsker å gå halv vandring (frem til pause) eller hel vandring.

    Etter oppmøte deles alle vandrere inn i grupper på 3-5 personer. Hver gruppe har en gruppeleder som er kontaktperson til vandringsansvarlig.

    Alle vandrere har på seg gul refleksvest med Natteravnenes logo. Denne leveres inn etter endt vandring. Gruppeleder har med seg førstehjelptaske, lommelykt og telefon.

    Vandringsansvarlig er sammen med sjåfør en egen gruppe på natteravnbilen Odin. Vandringsansvarlig er tilgjengelig på telefon for alle grupper under hele vandringen.

    Fra ca. kl. 22:15-00:00 vandrer vi i sentrumsområdet. Se eget punkt med fokusområder.

    Kl. 00:00-00:45 er det pause med kostnadsfri matservering og drikke. Ved behov endrer vandringsansvarlig på gruppene.

    Fra ca. kl. 00:45-04:00 vandrer vi i sentrumsområdet. Vandringen avsluttes når alle grupper er tilbake i lokalene dersom ikke annet er avtalt. Vandringsansvarlig er siste som går.

  • Natteravngruppen i Oslo sentrum har i utgangspunktet ikke faste vandringsområder, men varierer fokusområdene etter erfaring og ønsker fra våre samarbeidspartnere, slik som politiet og Uteseksjonen. Våre fokusområder er for tiden:

    • Youngstorget, Møllergata og Torggata - et område preget av mye uteliv. Svært mange skal hjem i løpet av en vandring og vi bistår med følgetjenester, hjelp til å finne taxi/nattbuss. Ved å være til stede i dette området bidrar vi også til å forebygge lommetyverier, piratdrosjer, vold og andre uønskede hendelser.
    • Universitetsgata, Spikersuppa
    • Rådhusplassen/Kontraskjæret, ned mot Aker Brygge
    • Grünerløkka, østsiden mot Grønland og Tøyen
    • Taxiholdeplasser/busstopp, spesielt ved stengetid
    • Slottsparken – et område som er dårlig opplyst, men hvor svært mange går gjennom i løpet av kvelden/natten og mange av dem alene. Vår tilstedeværelse kan bidra til å forebygge overfall og andre uønskede hendelser som skjer i dette området med jevne mellomrom.
  • Kommer du med bil kan den parkeres i Gunerius P-hus. Natteravnene har parkeringskort som kan lånes. Det hentes i våre lokaler og kvitteres ut. Kortet er gyldig mellom 21:00-06:00. Kortet leveres igjen ved avreise. Natteravnene har en avtale med Ruter# slik at vi reiser gratis med nattbussene etter vandring. Ved å gi beskjed til vandringsansvarlig får man et skriv som viser deltakelse på vandring og som vises til sjåfør for gratis reise.

  • Det er ønskelig at man gir beskjed om man kan komme i forkant av vandringen.

    Dette kan du gjøre enten via mail til vandring@natteravnene.no eller via følgende link: http://signup.com/go/QDuOZsV

    Følg med på nettsiden vår, Facebook og vandringspåminnelsene for informasjon om neste vandring og annet som skjer i Natteravnene.

    Gi beskjed til vandring@natteravnene.no dersom du ønsker å motta slik informasjon.

  • • Klær tilpasset været og varslede væromslag
     
    • Gode sko
     
    Lokalene låses under vandring slik at alle personlige eiendeler ligger trygt. Alternativt kan de låses inn i skap og nøkkel tas med.
Har du noen spørsmål kan du ta kontakt med:

Frivillighetskoordinator

Oslo sentrum
Maria Jensen (50 % arbeidstid)

maria@natteravnene.no
940 15 570